top of page

סודות תכנון התאורה בבית

הסביבה שלנו משפיעה עלינו ועל התחושה שלנו וידוע שאור הינו פקטור מרכזי המשפיע על התחושות שלנו, ועל הפרשת הורמוני "אושר" הגורמים לתפקוד מיטבי.

כדאי לגרום לסביבת המחיה שלנו להיות מוארת בצורה נכונה, מידתית ותואמת לצרכים שלנו, איך?

נתכנן ונבחר נכון!

אבל קודם כל בואו נעשה סדר במונחים הקשורים לעולם התאורה כי זה ממש עולם שלם.

כל החיים לימדו אותנו שתאורה נמדדת בוואטים, אבל תופתעו לגלות שזה מונח שקשור בכלל להספק חשמל ולא למידת האור עצמה ולכן הוא לא רלונטי במקרה שלנו.

בעולם תכנון התאורה- עוצמת תאורה נמדדת ביחידת תאורה הנקראת לוקס (LX). לוקס אחד שווה 1 לומן (לומן = שטף אור) למטר מרובע, כאשר הכוונה הינה כמה שטף אור הנורה תייצר לנו לכל מטר מרובע של שטח וכבר לא מפתיע לגלות, עכשיו שהבנו את חשיבותו, שזהו נתון שאפילו כתוב על גבי אריזות הנורות.


אז כמה לוקס מומלץ לספק לחללים שונים?

למטבח למשל, מומלץ לתכנן 500 לוקס (500 לומן למטר מרובע). אם על הנורה מצויין באריזה שהיא בעוצמת 500 לומן, היא תאיר (מגובה סטנדרטי) 1 מטר מרובע של מטבח בצורה אידיאלית.

לחדר שינה מומלץ להשתמש ב 150-300 לוקס. אם נשים נורה אחת בעלת עוצמה של 300 לומן היא תאיר 1 מ"ר של חדר שינה בצורה טובה, ולגבי חללים גדולים יותר גדולים מ1 מ"ר החישוב מכפיל את עצמו.

מטבח בשטח של 20 מטר מרובע יצריך גוף תאורה שיספק 10000 לומן (לפי 500 לוקס המקובלים להארת מטבח כפול 20 מ"ר). כמובן שלא מתכננים גוף אחד שמספק 10000 לומן במטבח ולכן מפצלים למספר גופי תאורה במיקומים שונים כל עוד נקבל כ500 לוקס למטר מרובע.

ואם זה לא מספיק מבלבל אז קבלו את זה:

גוון האור ( טמפרטורת האור) נמדדת ביחידות הנקראות קלווין (K). לדירות ובתים מומלץ הוא הלבן החם שמוגדר בין 2700 ל3000 קלווין כאשר ה2700 חם יותר ומזכיר גוון של נורות ליבון בעוד ה3000 מעט יותר ניטרלי.

למשרדים וחללי עבודה כמו מטבחים מומלצת תאורה קרה באיזור ה4000K – אור שמוגדר לבן טבעי, ישנם גם גוונים קרים יותר אך הם לשימושים במפעלים, מעבדות וכדומה.

ככל שטמפרטורת האור חמה יותר ככה עוצמת האור חלשה יותר, גם אם כמות הלומן שווה, לשם כך בתאורות עבודה כמו מטבחים או איפור משתמשים תאורה בגוון קר יותר.



תאורה טבעית (אור טבעי) בסלון


ועכשיו לת'כלס!

כשמתכננים תאורה בתוך הבית שלנו – כל חלל צריך התייחסות אחרת בבחינת גוון התאורה שבו וסוג גופי התאורה הכלולים בו .

מטבח הבית – זקוק לתאורה בהירה ועוצמתית. במידה וישנם מספר מוקדי עבודה במטבח (כיריים, כיור ואי /משטח עבודה) רצוי לפזר מספר מוקדי תאורה מעל כל נקודה, או להשתמש בשני גופי תאורה מרכזים. מומלץ לתכנן את התאורה במטבח רק אחרי שמסיימים לתכנן את המטבח במלואו כדי להימנע משינוים עתידיים. גופי התאורה צריכים להיות מתוכננים בהתאם למקומות העבודה שהוחלטו.

פינת אוכל – אינה משמשת כמשטח עבודה לרוב. היא נועדה לסעודות משפחתיות לכן חשובה בה אוירה של חמימות ומומלץ להשתמש בתאורה חמה. תאורה בגוונים צהובים תעשה את העבודה. מומלץ לבחור גוף תאורה שונה מאשר במטבח כדי לבדל את החללים .

חדר אמבטיה- חדר זה הוא הדוגמה הקלאסית לאזור בו חשוב לשלב את שני גווני התאורה. תאורה חזקה נחוצה עבור ניקוי פנים ולצורך איפור, אך בד בבד החדר אמור לשדר אוירה רגועה ושלווה ולכן מומלץ לשלב בין תאורה חמה לתאורה בהירה. מאחר ומדובר בחדר קטן ממדים יחסית, חשוב שגופי התאורה יהיו שקועים ולא בולטים במידת האפשר כדי להשאיר מראה מרווח ונקי .

סלון- חדר הסלון הוא חדר בו מומלץ לשלב בין גופי תאורה בגדלים שונים – גוף תאורה מרכזי ומרשים לצד מוקדי תאורה נוספים קטנים ושקטים. ניתן ליצר פינות ישיבה אינטימיות על ידי תאורת נישה. חשוב להימנע מלכוון תאורה לכוון הטלוויזיה ולהשתמש בוילונות מאותה סיבה – זאת על מנת למנוע השתקפות על המסך .

חדר הילדים – נרצה שהילד ירגיש בטוח ואופטימי וכי יחוש בנח לבצע פעולות יומיומיות כמו למשל משחק, למידה, בחירת בגדים מהארון ולכן נבחר עבורו בתאורה בעלת גוון בהיר. בנוסף ניתן לכוון תאורה נקודתית לכוון ארון הבגדים כדי לאפשר שימוש בו גם כשהחדר חשוף בלילה בלי להפריע לישנים. ניתן להשתמש ב"דימר" וסת עוצמת תאורה כדי להפוך תאורת יום לתאורת לילה לפני השינה וכדי להשרות אווירת שינה .

חדר השינה של ההורים – אין כמו חדר שינה רגוע ונעים, לשם כך מוטב להשתמש בצבע תאורה חם ולשלב גם במקרה זה כגוף תאורה מרכזי יחד עם גופי תאורה צדדים ליד המיטות שעשוי להגיע מהתקרה, או מהקיר מאחורי המיטה, להתחבר לקיר או על גבי עמוד מהרצפה. בחדר שינה מותר ואף רצוי לשלב גופים שונים השומרים על שפה אחידה .



תאורת אוירה בחדר שינה- עמומה וחמה.



אך לפני הכל – עוד כמה עקרונות שחשוב לזכור:

אור טבעי תמיד מנצח - לכן תמיד נעדיף אור טבעי וצריך לתת לזה משקל עוד בשלבי בנית הבית ולתכנן את הפתחים בהתאם.

בחרו גופי תאורה בהתאם לסגנון העיצובי של הבית שלכם – לבית מודרני נתאים תאורה בוהקת ובהירה , שימוש בפסי לד וספוטים וגופים בעלי קוים מינימליסטים. לבית כפרי נתאים תאורה עמומה עם גופי תאורה רטרו, נוסטלגיים יותר למשל מברזל או מברונזה, תאורת קיר דמוית עששיות למשל או נברשת של פעם .

תיחום באמצעות גופי תאורה - נוכל להפריד בין חללים באמצעות גופי תאורה, לסמן גבול בין חדר אוכל למטבח, בין סלון לחדר טלויזיה . לתאורה נכונה יש השפעה רבה על תחימת חללים בבית.

תכנון מקדים חשוב מאוד - ולכן נדרש לתכנן מראש הנמכת תקרה, הטמעה של פסי לדים, הכנה של נקודות חשמל, הגדלת החלונות כדי להכניס אור טבעי הביתה וכדומה .

התאורה הינה חלק אינטגרלי מהבית ועל כן יש לבחור אותה בדקדקנות, לצד התחשבות במגוון אלמנטים משלימים.

מעורבות של אדריכלית ומעצבת פנים מאוד חיונית ורצוי שתהיה בתמונה בשלב כמה שיותר מוקדם.

אשת מקצוע תביא אתכם לתוצאה הרצויה ואף תמזער את סך ההוצאות בהסתכלות ארוכת טווח.

ובדיוק בשביל זה אני כאן.

bottom of page